Joydev kenduli mela birbhum | Joydeb Baul song west Bengal 2020

jaydev kenduli mela

Joydev Kenduli Mela Birbhum

Two fair is starting at the same time in the maker Sankranti at West Bengal. One is Gangasagar Mela, and another one is Jaydev Kenduli Mela. Gangasagar Mela is too crowded now, Right? So why don’t you visit and join Jaydev Baul mela which is just 4 hours from Kolkata??

This place is 30 kilometres away from Bolpur and 26 kilometres away from Durgapur. Jaydev Kenduli Mela is also crowded and attracts millions of people every year on the Makar Sankranti Day but not like Ganga Sagar.

The famous Navaratna Radhabinod temple is the main attraction in Joydeb Kenduli. This temple is built in the 17th century. Now the temple is under the archaeological survey of India.

The Joydeb mela begins beside the temple and expanding about 2 kilometres in the circle. The Jaydev Kenduli Mela starts from the Makar Sankranti day and it will continue for three days.

Joydev-Kenduli is the birthplace of the Poet Joydev. The village is located in the banks of the Ajay River and the village is under Birbhum district of West Bengal.

In the 12th century, the famous Kabi Joydev is written Geet Gobindo in Sanskrit. At the time of Raja Lakshman Sen, Kabi Joydev was the Sava Kabi on his kingdom.

Subscribe

Joydev Baul Mela 2020

You can find so many ashrams and Akhras in Kenduli. In the mela time, they organized Baul Gaan also called Baul Sangeet, Kirton and other religious activities in the ashram premises.
Famous Baul singers are performing in different Akhrash and ashram in mela time.

Please note all these activities mainly “Joydev Mela Baul song” starts from the evening and popularity increase in the night. Not only this, they also provide fooding and staying option in the Akhras for Mela people.

They’re also temporary accommodation likes Gangasagar for the pilgrims. Please note there are no hotels in this area, only option to staying here is the ashrams. If you search hotel to stay for Kenduli Mela first option is Durgapur and second is Bolpur.

Read Joynagarer moa recipe and buy

Kenduli Mela History

Exactly how many years ago Jaydev Kenduli Mela was started nobody perfectly determines. But this fair is as sacred as the Gangasagar and Kumbh Mela and here the Makar Sankranti is celebrated by a holy dip in the Ajay River.

Many years ago the Mela was organized in the bank of the Ajay river. Popularity of this fair crowd increased . So, now the Mela starts from the Radhabinod temple and the Mela spread in a wide range.

Kabi Joydeb History

The birthplace of the famous poet Jaydev is the Kenduli village. He was born in the 12th century and once he was a SHAVA KOBI of Raja Laxman Sen. At this time, the poet worshipped and meditates at the Kusheshwar Shiva Temple at Kenduli, where you can see the meditation stone still exists.

He is the author of the famous Nobel Sri Geet Gobindo. At the end of this century he spends his first life in Gour and then he spends his last life in Puri. And he was taking his last breath at Brindaban and his tombs were buried in Tatrithan Akhara.

It was assumed that the incident happened in 1203 in English year. As per the history, the Kabi Jaydev was passed away on the middle of the January and the end of the month of Poush. That is incidentally the day of Posh Sankranti. From this day on the bank of the Ajay River, the mela was started and still continued. So the fair is going on before Sri Chaitanya time.

You May Like Nabadwip Dham [Mayapur] Krishnanagar All You Need To Know

Kenduli Radhabinod Temple

kenduli Radhabinod Temple

Our Holiday story

I started my journey from Howrah station. We boarded Hool express from Howrah at 6.45 am.

There is another good train from Howrah to Durgapur in the morning called Ishpat, which is started from Howrah at 6 am. You can reach Kenduli by two ways one is Bolpur another is Durgapur. The distance from Bolpur is 30 km and from Durgapur it is 26km.

We reached Durgapur around 9.30 am. Just outside of the Durgapur station you will get buses, auto etc. for Joydeb Mela. In the Mela time buses are running Durgapur rail station to Jaudeb Kenduli Mela directly. The bus fare is 30 rupee.

Another option is to take Bolpur buses from the Durgapur station and get down to Muchulipara. The fare is 8 rupee per person. From there you will get tecar and reserve auto to reach Joydeb Kenduli Mela.

We reserve auto and it takes 330 rupees. The journey time is 45 mints for both options. At the returning time, you get a direct bus for Durgapur
from the Mela premises and return as the same way.

Go through Naulakha mandir history and timings in Deoghar Jharkhand

How to reach Kenduli Mela 2020

The Jaydev Kenduli Mela nearest railway station, one is Bolpur and another is Durgapur.

  1. On the way to Durgapur from Bolpur, you will get a bus stop called Joydev More. From there take auto,bus , toto to reach the fair in 15 minutes.
  2. You can reach Durgapur station and from there take bus for bolpur and get down to Muchibazar. From there take trecker or reserve full auto to reach kenduli.
    You can reach directly from Kolkata, SBSTC bus directly going to Tarapith from Jaydev more. Fare 153 rupees now.
  3. By local train reach Bardhaman station and take another train or bus for Durgapur.

Read also Ambika Kalna [Sabuj deep] 108 siva temple tourism guide

Sideseen near the Baul Mela Kenduli West Bengal

  • Deul park and Mandir
  • Shyama rupa mandir
  • Garh Jungle
  • Hetampur Rajbari

Side seen around Hetampur Rajbari

  • Hetampur Rajbari (Nearest rail station Dubrajpur)
  • Gauranga Math
  • Munshi er Durga Temple
  • Shiva Temple (Hath-tala)
  • Shiva Temple (Babu Para)
  • Durga Mandir (Babu Para)
  • Durga Temple (Thakur Para)
  • Hetampur Raj High School (Durga Building of old Jamindar house)

________________________

জয়দেব কেন্দুলির বাংলায় বিবরণ

গঙ্গাসাগরে খুব ভিড় ? তিল ধারণএর ক্ষমতা নেই , তাই তো? তবে কি ভাবছেন কোথায় যাবেন ? খোঁজ দিচ্ছি সেই ঠিকানার যেখানে রথ দেখা আর কলা বেচা দুই হবে। মানে বলতে চাইছি শুধু স্নান নয় তার সাথে উপরি পাওনা গান। আমাদের বাংলার প্রাণের গান বাউল গান আর মধু মাখা হরি নাম কীর্তন।

জায়গাটি হলো বোলপুর থেকে ৩০ কিলোমিটার দূরে এবং দূর্গা পুর থেকে ২৬ কিলোমিটার দূরে অবস্থিত জয়দেব কেন্দুলী মেলা (kenduli)। তবে এখানেও ভিড় কম কিছু নয় , প্রতি বছর লাখ লাখ মানুষ ভিড় করেন এই জায়গায়।
মূলত অজয় নদীকে কেন্দ্র করেই এই মেলা হতো তবে বর্তমানে এটি বিখ্যাত রাধাবিনোদ মন্দির ঘিরে মেলা বসছে।
জয়দেব কেন্দুলিতে প্রধান আকর্ষণ হলো বিখ্যাত নবরত্ন রাধাবিনোদ মন্দির । এই মন্দির 17 শতকের মধ্যে নির্মিত হয়। এখন মন্দির বর্তমানে archaeological survey of India অধীনে। এই মেলা মকর সংক্রান্তির দিন শুরু হয় এবং তিনদিন চলে।

kenduli jaydev mela

জয়দেব কেন্দুলী মেলা

আপনি কেন্দুলি তে অনেক আশ্রম ও আখরা খুঁজে পাবেন। মেলার সময়, তারা আশ্রমের প্রাঙ্গনে বাউল গান, কীর্তন এবং অন্যান্য ধর্মীয় কার্যক্রম করে। শুধু এই নয়, এইখানে যেসমস্ত আশ্রম আছে এই মেলার সময় তারা মেলায় আগত দর্শনার্থী দেড় জন্য খাবার ও থাকার ব্যবস্থা করে। তীর্থযাত্রীদের জন্য গঙ্গাসগরের মতো অস্থায়ী বাসস্থানও রয়েছে। আর একটা কথা অবশ্যই মনে রাখবেন এইখানে কোনো হোটেল নেই থাকতে হলে আপনাকে এই অস্থায়ী শিবির, আশ্রম বা কোনো আখড়াতে থাকতে হবে।

কেন্দুলীর মেলা কত বছরের প্রাচীন তা এই মুহূর্তে সুনিশ্চিত করে বলা যাবে না। তবে এই মেলা গঙ্গাসাগর ও কুম্ভ মেলার মতোই পবিত্র এবং এখানে অজয় নদীকে কেন্দ্র করেই মকরসংক্রান্তির মহাস্নান অনুষ্ঠিত হয়। আগে নদীর চর এ এ ই মেলা বসত। তবে দিন দিন পরিস্থিতি পাল্টেছে, মানুষের ভিড় বেড়েছে, তাই এখন পুরো মেলাটাই হয় মন্দির সংলগ্ন এলাকাতে, প্রায় চারপাশ থেকে ২ কিলোমিটার পর্যন্ত ছড়িয়ে গিয়েছে ।

কবি জয়দেবএর জন্মস্থান হলো এই কেন্দুলী গ্রাম। তিনি দ্বাদশ শতকে জন্ম গ্রহণ করেন এবং তিনি একদা রাজা লক্ষণ সেনের সভা কবি ছিলেন। কবি জয়দেব কুশেশ্বর শিব মন্দিরের পূজা ও ধ্যান করতেন , আপনি এখনও মন্দিরের ভিতরে সেই পাথর এর অংশ দেখতে পাবেন যেখানে তিনি ধ্যান করতেন। তিনি হলেন বিখ্যাত শ্রী শ্রী গীতগোবিন্দম্ এর রচয়িতা। এই শতাব্দীর শেষদিকে তিনি প্রথমে গৌড় এবং তারপর পুরী এবং শেষ জীবন বৃন্দাবনে অতিবাহিত করেন। এবং বৃন্দাবনেই তিনি শেষ নিঃশ্বাস ত্যাগ করেন এবং আখড়ায় তাঁর সমাধি দেওয়া হয়।

ধারণা করা যায় এটি ইংরাজী ১২০৩ সালের ঘটনা। আর একটু খতিয়ে দেখলে দেখা যাবে এটি জানুয়ারী মাসের মাঝে মাঝি এবং পৌষ মাসের শেষ , যা ঘটনাক্রমে মকর সংক্রান্তির দিন পড়ে। সেই থেকে অজয় নদীর তীরে মহাস্নান মধ্যে দিয়ে জয়দেব তর্পন শুরু হয় এবং জয়দেব মেলা গড়ে ওঠে। সুতরাং এই মেলা চলে আসছে শ্রীচৈতন্য এর পূর্ববর্তী সময় থেকে বলে মনে করা হয়।

কিভাবে যাবেন জয়দেব কেন্দুলী মেলা

আমি হাওড়া স্টেশন থেকে আমার যাত্রা শুরু করি । হাওড়া থেকে 6.45 মিনিট এ হুল এক্সপ্রেসে উঠি । সকাল 6 টায় ইস্পাত নামের একটি ট্রেন আছে, ওই ট্রেন টাও খুব ভালো। আপনি কেঁদুলি দুই ভাবে যেতে পারেন প্রথম টি হলো বোলপুর থেকে আর seconldy দুর্গাপুর থেকে। জয়দেব মেলা বোলপুর থেকে ৩০ কিলোমিটার আর দুর্গাপুর থেকে ২৬ কিলোমিটার দূরে ।

আমরা সকাল ৯.৩০ মিনিট এ দুর্গাপুর পৌছালাম। দুর্গাপুর স্টেশনের বাইরেই বাস পাবেন কেন্দুলি যাওয়ার জন্য। অটো রিসার্ভ করেও যেতে পারেন। আবার বোলপুর গামী বাস এ করে আপনি মুচিপাড়া নামবেন এবং ওখান থেকে ট্রেকার পাবেন , অটো পাবেন। বাস ভাড়া ৩০ টাকা প্রতি জন ,আর মুচিপাড়া থেকে রিসার্ভ অটো ৩৩০ টাকা নেবে। মেলার সময় আপনি দুর্গাপুর বাস স্ট্যান্ড থেকে ডাইরেক্ট জয়দেব যাবার বাস পাবেন।

জয়দেব মেলার কাছাকাছি নিকটবর্তী দর্শনীয় স্থান
1. দেউল পার্ক ও বনাঞ্চল
2. দেউল মন্দির
3. শ্যামা রূপা মন্দির
4. Garh Jungle

হেতমপুর রাজবাড়ী র কাছাকাছি নিকটবর্তী দর্শনীয় স্থান

১. হেতমপুর রাজবাড়ী
২. গৌরাঙ্গ মঠ
৩. মুন্সির দূর্গা মন্দির
৪. কৃষ্ণ চন্দ্র কলেজ
৫. শিব মন্দির (হাটতলা)
৬. শিব মন্দির (বাবু পাড়া)
৭. দূর্গা মন্দির (বাবু পাড়া)
৮. দূর্গা মন্দির (ঠাকুর পাড়া)
৯. হেতমপুর রাজ্ উচ্চ বিদ্যালয় (পুরোনো জমিদারবাড়ির দুর্গাদালান)

শুভ মকর সংক্রান্তি

 

Please rate my work and  share this article on your friend circle

YOU ARE AWESOME
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
**SUBSCRIBE** and be a Part of HOLIDAYSTORY community | GET Free E-book about "HOW TO SAVE MONEY ON TRAVEL"+ My Personal Experience
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.

[email protected]

Hi..Myself Ruma Dey Baidya..live in Kolkata with joint family and I have a daughter who is 3 years old now. I am a homemaker and love to travel very much. This website is dedicated for those who love to travel. I am trying to put each and every experience what we faced in past. I am trying to serve as best as possible. Please note all the places and expenditure are personally experienced. If I can help anybody, I assumed this is my prize for it. Please feel free for any kind of information related to this blog.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this:
Read previous post:
naulakha mandir deoghar jharkhand
Naulakha mandir history and timings in Deoghar Jharkhand

Naulakha mandir in Deoghar Jharkhand In Deoghar sightseeing, Naulakha mandir is one of my best destinations. And most spectacular sights. This...

tapovan deoghar
Tapovan Deoghar jharkhand | A holi hill and mandir tour from Kolkata

Tapovan Deoghar Tapovan is another prime attraction in Deoghar sightseeing. The hill is 10 kilometres away from Deoghar. Tapovan Deoghar...

Close